“Gıda Fiyatları Denetiminde Tüketicinin Hakları”

İstanbul Kültür Üniversitesi Hukuk Fakültesi Medeni Hukuk Ana Bilim Dalı öğretim üyelerinden Doç. Dr. Fatih Gündoğdu, gıda fiyatlarındaki artışa ilişkin alınan idari tedbirlerde tüketicilerin haklarına yönelik değerlendirmelerde bulundu. 

Gıda fiyatlarındaki artışa ilişkin tedbirlerin, tüketicinin “temel ihtiyaçların karşılanması hakkı” ve “ekonomik çıkarlarını koruma hakkını” korumayı amaçladığını belirten Doç. Dr. Fatih Gündoğdu, denetimlerin ancak sürekli olursa etki yaratabileceğini belirtti. Tüketicilerin fiyat artışlarından ilgilileri haberdar etmeleri gerektiğini söyleyen hocamız izlenmesi gereken hukuki yolu şöyle özetledi: “Ekonomik çıkarlarının korunmasını isteyen tüketici kendisine düşeni yapmak zorunda. Burada izlenecek yol, ürünlerdeki fahiş fiyat artışını Ticaret Bakanlığının ALO 175 Tüketici Danışma Hattı ya da Haksız Fiyat Şikayet Uygulaması üzerinden ilgili mercilere iletmek. Uygulama ücretsiz. Yapılacak bildirimlerde işletme adının belirtilmesi ve fiyatının fahiş oranda arttığı düşünülen ürünün fotoğrafının bildirime eklenmesi yeterli. İhbarlarda ispat yükümlülükleri de bulunmuyor. Ne kadar çok tüketici bu yola başvurursa, bildirimlerin etkisi o kadar büyük olacak, tüketiciler ekonomik menfaatlerine daha hızlı kavuşacaklardır.”

Türkiye’de evrensel olarak kabul edilmiş temel tüketici haklarını içeren, AB kapsamında çıkarılan tüketici direktifleriyle uyumlu, bazı noktalarda bunlardan ileri seviyede tüketiciyi koruyan düzenlemelerin olduğunu vurgulayan Doç. Dr. Gündoğdu, çalışmaların amacına ulaşmasında tüketicilerin rolünü şu şekilde açıkladı: “Tüketicilerin birçoğu masraflı olacağı ve çok zaman alacağı, kısacası değmeyeceği düşüncesiyle başvurmuyor. Halbuki haklarını aramak sadece kendileri bakımından sonuç doğurmayacak, alışveriş güvenliği seviyesini de arttıracaktır. Bu açıdan tüketici haklarına başvurunun kamusal menfaati sağlamaya da etkisi var.”

Dijital Alışverişlerde Tüketici Hakları  

Geleneksel alışveriş yöntemlerine bağlılığın azalması ve tüketici alışkanlıklarının değişmesiyle bilinçli tüketici ölçütlerinin farklılaştığını ve bu dönemde tüketicilerin mesafeli sözleşmelerle ilgili bilinçlendirilme ihtiyacının ön plana çıkacağına dikkati çeken Doç. Dr. Gündoğdu’nun, mesafeli satış sözleşmeleri hakkında tüketicilere mesajı ise şöyle: “Bu sözleşmelerde tüketiciler için ön bilgilendirme ve satıcıların edimlerini belirli bir süre içinde yerine getirme zorunluluğu ve 14 gün içerisinde hiçbir gerekçe göstermeksizin ürünü iade etme gibi ilave bazı avantajlar söz konusu. Bunun yanında dijital çağda tüketicilerin satın aldıkları dijital ürün ve hizmetler bakımından ne kadar bilinçli oldukları da önemli. Bu ürün ve hizmetlere ilişkin henüz ülkemizde özel bir düzenleme bulunmuyor. AB ise 2019’da dijital içerik ve dijital hizmetlere ilişkin sözleşmelerle ilgili daha geniş koruma sağlayan iki direktifi art arda yürürlüğe koydu. Hali hazırda bu ürünlerle ilgili mevcut hükümler kapsamında korunmaya çalışılan tüketicilerimizin, yakında daha kapsamlı bir korumaya kavuşacağını düşünüyorum.” 

Konu ile ilgili habere, DHA'da da yer verildi.

Haberi okumak için lütfen tıklayınız...
 


Son Güncelleme Tarihi: Per, 02/04/2021 - 17:17